Apple opkøber søgemaskine til lyd

Apple har i slutningen af november 2017 opkøbt Pop Up Archive, en søgemaskine og iværksætterplatform, som tillader brugerne at sortere, organisere og søge i podcasts og andre internetbaserede lydarkiver.

Købet inkluderer søgemaskinen Auidosear.ch (hvoraf blandt andre NPR og This American Life var flittige brugere) og altså Pop Up Archive, en iværksættervirksomhed startet af to Berkeley-studerende, Anne Wootton og Bailey Smith. De har siden 2012 udviklet virksomhedens søgefunktioner, som automatisk transskriberer lyd, sådan at lydbidderne bliver søgbare på tekst, og på den måde omstruktureret arkiveringen af (hovedsageligt amerikanske) lydfiler til et levende lydbibliotek. Det var i øvrigt også Pop Up Archive-kvinderne, der hjalp PRX med at bygge et lydarkiv til deres hjemmeside.

Det er ikke overraskende Nick Quah, der var først med nyheden. Med hensyn til grunden for overdragelsen har nu tidligere direktør Anne Wootton afvist at udtale sig til den nysgerrige HotPod-blogger og tidligere samarbejdspartner. Og hvis ikke Nick Quah har insiderviden, er der ingen, der har. Apple lader også en officielle pressemeddelse tale for sig selv: “Apple buys smaller technology companies from time to time, and we generally do not discuss our purpose or plans.” 

Apple vil fokusere på podcasts

I hans (formidable) nyhedsbrev om podcastbranchen Hot Pod News fremhæver Quah to af Apple’s nylige strategiske træk, der begge peger samme vej som opkøbet af søgemaskinen. For det første anslås det, at Apple’s egen platform for podcasts, Apple Podcast, står for mellem halvdelen og 70% af alle podcast, der bliver lyttet til i dag, og for det andet, lancerede Apple kun tilbage i september iOS 11, som skulle kunne analysere lytteradfærd i downloadede episoder. Der er med andre ord ingen tvivl om, at Apple bevæger sig længere ind midt på podcastmarkedet.

Eftersom der endnu ikke er nogen, der har udviklet en søgemaskine, der kan genkende og matche lydklip, er transskribering i dag det bedste bud på søgemaskine for podcasting.

Listennotes.com er i øvrigt et andet godt bud på en søgemaskine, hvis man gerne vil søge på specifikke ord (og finde podcast uden om Apple’s forudsigelige hitlister). Skal man tro Listennotes’ egenbeskrivelse, skal man ikke lede meget længere. “It’s like Google, but for podcasts.” De har over 400.000 podcasts og flere end 24 millioner episoder. Men jeg vil gerne tilføje, der er mange nye, danske podcasts, som Google kan finde, der mangler på Listennotes, og at brugeroplevelsen er lidt støvet.

Det er ingen hemmelighed, at søgemaskinen til lydproduktioner efterlader meget tilbage at ønske. Men det at oversætte mellem lyd- og tekstmediet er en udfordring, man ikke skal undervurdere. Som Wootton selv sagde i forbindelse med et interview tilbage i 2014 om sin (Og Bailey Smith’s) opstartsvirksomhed: “Sound is opaque: you can’t picture audio, or skim the words in a recording. Its opacity makes it hard to share — there’s no visual content to latch on to. The text and images added to audio pages are labor intensive to create, and often fail to capture crucial content within audio.”

Derfor bliver det spændende at følge med i, hvordan Apple vil udbygge eksisterende teknologi, så at søgbarhed og lydarkiver på nettet går op i en højere enhed.  

 

Rikke Winther er freelance journalist og medlem af Center for Podcasting. Hun arbejder primært med dokumentarisk journalistik og sekundært med alt andet. Få personlig kontakt til hende på Instagram eller professionel kontakt på LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *