Tirsdag d. 28. maj
Klub - kl. 10.00 Prisuddeling
Hotel Cecil - kl. 19.00 Live Podcast
Hotel Cecil - kl. 21.00 Live Podcast
Bremen Teater - kl. 20.30 Live Podcast
Hotel Cecil - kl. 15.00 Live Podcast Læse mere og køb billet på linket herunder
Bremen Teater - kl. 18.00 Live Podcast
Klub - kl. 15.00 Live Podcast
Lydens Hus - kl. 09.00 Workshop
Podcast Studio - kl. 14.00 Åbent hus
onsdag d. 29. maj
podcastprisen 2022
Podcastprisen 2022 hylder for fjerde år i træk det bedste fra lyd- og podcastverdenen!
Der kom 263 indstillinger i 2022. Juryen udvalgte 30 nominerede og kårede 6 vindere og 2 special mentions lørdag den 25. februar hos Absalon.
HER ER VINDERNE
Årets eksperiment er Hédoné af Pauline Kloster Hildan (uafhængig)
Årets fortælling er Spiralkampagnen, produceret af Monomono for DR
Special mention i Årets fortælling til Tilbage til Tasiilaq, DR Lyd
Årets lyddesign er Cyanidmanden af Third Ear med lyddesign af Tim Hinman og Frederik Nielbo
Årets niche er Kvindefodboldpodcasten af Amalie Bremer og Verner Bager (uafhængig)
Årets talent er Anders Kofoed for Dyrenes dybeste hemmeligheder, Go Little Play
Årets uafhængige er Astropod af Marianne Gellert og Amalie Bendixen (uafhængig)
Special mention i Årets uafhængige til The mental Cuties Club af Thurea Al-Rahbi og Christina Le (uafhængig)
Kæmpe tillykke!
Nedenfor finder du vinderne, de nominerede og juryerne for de seks priser. Følg med her, på facebook og instagram, hvor vi deler billeder fra prisfesten.
PODCASTPRISEN 2022 bliver til med støtte fra DJs Aktivitetspulje og Hindenburg. Tusind tak for den.
de seks kategorier
Årets eksperiment
Årets eksperiment gives til en podcast, der gennem eksperimenter med alt fra lyddesign til koncept hæver mediet til nye højder. Vinderen af Årets eksperiment viser forståelse for mediet og mod til at gå i helt nye retninger. I bedømmelsen lægger juryen vægt på opfindsomhed, det unikke bidrag og modet til at tage chancer.
Årets eksperiment er Hédoné
Udviklet og produceret af Pauline Kloster Hildan
Nominerede Årets eksperiment
-
Hedone
-
Date min stemme
-
Miraklet i Rundetårn
-
Mysteriebussen
-
Tilbage til Tasiilaq
Juryen for Årets eksperiment
-
Annette K. Nielsen, Videnskabsjournalist og forfatter
-
Henrik Chulu, The Lake Radio
-
Marie Kildebæk, DR
-
Mette Moltke Wozniak, Scenograf, kunstner og historiefortæller,
-
Rune Sparre Geertsen, MONOMONO
Årets fortælling
Årets fortælling gives til årets bedste fortælling i lyd, der gør brug af lyde, stemmer, musik og stilhed til at tegne billeder for lytternes indre biograf. Fortællingen kan frit blande dokumentar og fiktion, men den skal løbe over minimum to afsnit. I bedømmelsen lægger juryen vægt på den gode historie, lydens plads som medfortæller, originalitet og mod.
Årets Fortælling er spiralkampagnen
Produceret af Monomono for DR
Tilrettelæggelse: Anne Pilegaard Petersen & Celine Klint.
Lyddesign: Tobias Ingemann.
Redaktør: Rune Sparre Geertsen.
Special mention i Årets Fortælling til tilbage til tasiilaq
Udgivet af DR Lyd
Fortællere: Carl Taunajik Florian Sørensen & Christoffer Stenbakken
Klip, tilrettelæggelse & lyddesign: Mads Bjørn Lundsgaard
Redaktør: Hanne Barslund.
Nominerede Årets fortælling
-
Det Levende Bevis
-
Marathonmanden
-
Mørklagt: Agent Samsam
-
Spiralkampagnen
-
Tilbage til Tasiilaq
Juryen for Årets FORTÆLLING
-
Anna Svensmark Møller, Lyddesigner / Københavns Radiobiograf
-
Caroline Sascha Cogez, Instruktør og radiovært
-
Ida Skjerk, Lyddesigner / TV2
-
Leif Lønsmann, Selvstændig, freelancer, oplægsholder m.m.
-
Ula Bach Hulgaard, Redaktør og tilrettelægger / DR
Årets Lyddesign
Årets lyddesign hylder det gode håndværk - Fra kompositionen af stemmer, lyde, musik og stilhed, der skaber fængslende fortællinger. Til den rammende jingle eller underlægningsmusik, der sætter podcastens tone. I bedømmelsen lægger juryen vægt på musikalitet, håndværk og evnen til at forløse en fortælling, så den kryber ind under huden.
Årets lyddesign er cyanidmanden
Af Third Ear med lyddesign af Tim Hinman & Frederik Nielbo
Nominerede Årets Lyddesign
-
Cyanidmanden
-
Det Levende Bevis
-
Eventyrenes By
-
Kærlighed på spil
-
Splittet til atomer
Juryen for Årets LYDDESIGN
-
Astrid Hald, Tilrettelægger, producer m.m.
-
Catrine Le Dous, Tonemester
-
Jakob Ranum, Lydtekniker, producer & musiker
-
Morten Søgaard Andersen, Musiker og lyddesigner
-
Rikke Houd, Podcast og lydfortællinger / Dansk Blindesamfund
Årets Niche
Årets niche gives til en podcast, der går i dybden med en niche med indlevelse og passion, så lytterne båder er underholdt og bliver klogere. I bedømmelsen lægger juryen vægt på værternes evne til at formidle deres stof med engagement og ramme nichen.
Årets niche er kvindefodboldcasten
Af Amalie Bremer og Verner Bager (uafhængig)
Nominerede Årets Niche
-
Bibelen Leth fortalt
-
Genlyd
-
Hva' sker der?
-
Kvindefodboldpodcasten
-
Lyden af Videnskab
Juryen for Årets Niche
-
Anne Aarup Bay, Lydens Hus
-
David Pepe Birch, Journalist, tekstforfatter, tilrettelægger m.m.
-
Emil Nørlund, Journalist / Dansk Markedsføring
-
Jane Sandberg, Museumsdirektør / Enigma
-
Katrine Hedegaard, Tilrettelægger og dokumentarist
-
Rebekka Nørum, Podcastredaktør / Frekvens Media
-
Souha Al-Mersal, Journalist og forfatter
Årets talent
Årets talent hylder nye stemmer og gives til podcastere, der har markeret sig på lydscenen inden for det seneste år. Kategorien favner alle roller inden for podcasting - fra det gode værtskab til lyddesign og klip. I bedømmelsen lægger juryen blandt andet vægt på kreativitet, mod og potentiale.
Årets talent er Anders Kofoed
For Dyrenes dybeste hemmeligheder, Go Little Play
Nominerede Årets Talent
-
Anders Kofoed
-
Anne Lund Larsen
-
Christian Ulloriaq Jeppesen
-
Oliver Seppo og Thomas Bugge
-
Søren Gregersen
Juryen for Årets TALENT
-
Cecilie Wortziger, Redaktionschef / Heartbeats.dk
-
Fria Aurora Skogmo Grand, Chefredaktør / SEIN
-
Kim Lykke Pihl Vester, Program- og partnerskabschef / 24syv
-
Lasse Roldkjær, Redaktør, coach og producer / TNTkommunikation
-
Signe Muusmann Gerdes, Rektor / DR Talentholdet
Årets uafhængige
Årets uafhængige podcast hylder de podcastere, der deler ud af deres viden, energi og passion - og gør det uden hjælp fra store medier og platforme. Prisen gives på tværs af genrer og udtryk, og i bedømmelsen lægger juryen vægt på kvalitet, passion og evnen til at slå igennem lydmuren og blive en succes blandt lytterne.
Årets uafhængige er astropod
Af Marianne Gellert & Amalie Bendixen (uafhængig)
Special mention i Årets uafhængige til the mental cuties club
Af Thurea Al-Rahbi & Christina Le (uafhængig)
Nominerede Årets Uafhængige
-
Astropod
-
Kønskrigerne
-
Radionauterne
-
The Mental Cuties Club
-
Vin for begyndere
Juryen for Årets UAfhængige
-
Amalie Bremer, Radio- og podcastvært / BEAM Audio Agency
-
Cecilie Rubini, Podcastredaktør / Podads
-
Felix Katzenelson, Journalist / Politiken
-
Ingrid Magnifique Baraka, Podcastvært m.m. / A seat at the table
-
Regine Ove Grønne Frederiksen, Journalist og tilrettelægger
-
Thomas Landal, Content and Creator Activation Manager / Podimo
Overordnede kriterier
Podcastbranchen er en broget blanding af medier med store budgetter, mindre produktionsselskaber og en stor gruppe ildsjæle. For at favne bredden og give undergrunden samme vilkår som de store producenter, tager juryerne højde for forskellene i produktionsvilkårene, når de udvælger de nominerede og årets vindere. Samtidig koster det 200 kroner for store medier og virksomheder at indstille en podcast, mens det er gratis for de uafhængige podcastere og ildsjæle.
Det gælder for alle priser, at produktionerne skal være udgivet som podcast first. Det vil sige, at de er udviklet til podcastmediet og bruger mediets styrke til eksempelvis - At folde historier eller samtaler ud i den form og længde, der passer til fortællingen og ikke sendefladen: At ramme en helt specifik niche og målgruppe. At skabe intime lytterum. At udvikle og bruge lyd som aktiv medfortæller, eller at give stemme til mennesker, der ellers ikke kommer til orde.
Priserne gives til podcasts, der er udkommet i perioden fra 01/01/2022 til 31/12/2022. Hvis de overordnede kriterier ikke er opfyldt, bliver podcasten ikke taget i betragtning.